Friday, August 13, 2010

4 PERKARA SEBELUM TIDUR.

Rasulullah  berpesan  kepada Aisyah ra:

"Ya Aisyah jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara, iaitu: 

1.    Sebelum khatam Al Qur'an, 
2.    Sebelum membuat para nabi memberimu syafaat di hari akhir..
3.    Sebelum para muslim meredhai kamu..
4.    Sebelum kau laksanakan haji dan umrah.. 

"Bertanya Aisyah: "Ya Rasulullah.... Bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika?" Rasulullah  tersenyum dan bersabda: "Jika engkau hendak tidur maka bacalah: Al Ikhlas tiga kali seakan-akan kau mengkhatamkan Al Qur'an..bacalah  selawat  untukKu  dan para nabi sebelum aku, maka kami semua akan memberi syafaat di hari kiamat. Beristighfarlah untuk para muslimin maka mereka akan meredhai kamu. Dan, perbanyaklah bertasbih, bertahmid, bertahlil, bertakbir maka seakan-akan kamu telah melaksanakan ibadah  haji dan umrah" 

Sekian untuk ingatan kita bersama..

Sunday, August 8, 2010

Pencil bergolek-golek

      Ini bukan cite lawak atau memain tau..tp ini pengalaman pertama mber aku yg bernama Ramli di usik oleh hantu yang berselubung putih..cerita dia cmni..suatu malam semasa Ramli balik ke rumah sebelum exam PMR..tidolah Ramli ni kat bilik arwah neneknya...bilik tu mmg jarang Ramli tidor..Ramli pun tidolah..tengah2 syok di buai mimpi ni.. Tiba-tiba dalam mimpi Ramli ada bnd men pencil di atas meja study Ramli...bunyi yang pertama tu Ramli xsedar..tp benda tu bunyi plak kali kedua..Ramli xsedar juga..  tp bunyi yang ketiga jatuh plak pencil tadi dan  jatuh kebawah.Ramli pun sedar...dengan tak semena-mena Ramli terpandang makhluk yang berselubung putih dan berambut panjg...ape lg Si Ramli pun meremang bulu roma bagai nak pengsan..jantung Ramli macam nak tercabut jer..Ramli pun tarik kain selimut dan tutup muka terus,pastu Ramli terpikir cmne nak halau hantu ni,raseny kena baca ayat kursi..Ramli pun bacalah..Allah ula ila hailla huwal hayyul qayyum..nak masuk ayat kedua tu..'la tak kuzuhu sinatum' tb2 benda tu dtg makin dekat dengan Ramli..ape lg tarik balik la selimut td..nak pengsan woo..kena2 dia makan Ramli ni...seram giler la...pastu tb2 Ramli teringat pesan ustazny klau xnk benda tu ganggu dia la,kene ckp dngan benda tu elok2..dan suruh dia kluar dari rumah tu..Ramli pun dngn  berbekalkan iman dan keberanian seorang lelaki,lalu Ramli pun ckp la.."kamu pglah main jauh2 dari kediaman aku..ni tempat aku..aku yang dulu tggl disini sebelum kamu"Ramli cakap kali pertama benda buat slamber je..pastu Ramli ulang ayat yang sama..pastu ulang lagi tiga kali..tb2 dengan kekuasaan Allah ketakutan Ramli tadi hilang serta merta...n Ramli boleh buat xtau jer dia tengok Ramli..Ramli pun tidur sampai pg dan keesokkan harinya Ramli pg ke asrama..inilah pengalaman pertama Ramli terserempak dengan hantu..memng pengalaman yang paling ngeri dalam hidup Ramli..kalau korang di tempat Ramli la kan,Apakah tindakan korang????

Aku rase korg pun mesti bkak langkah seribuny..huhu..

    Trip Cherating n Kemaman

    Setelah hampir beberapa bulan merancang, akhirnya jadi gak rancangan pg konvoi..banyak tempat gak ktorang rancang nk pg,akhirny cherating gak tmpt y kami tuju..kami bergerak dari Nilai pada ari jumaat malam sabtu kul 12 malam.. X ramai y join konvoi ni..hanya 6 org shja,bermakna 6 biji motor y pegi..walaupun cikit,kami gerak gak.. Alhamdulillah perjalanan pergi kami ke Cherating tiada masalah.. Sblum sampai ke Cherating,kami singgah di surau y berdekatan tuk menunaikan solat subuh.. Slpas tu kami tempah chalet y berdekatan n pantai. Mmg puas ati konvoi kali ni walaupun hanya 6 org saja yg pegi..ENJOIII....Sblh ptg ari sabtu plak kami pegi berjalan2 ke Kemaman..singgah jap kat pantai kemasik..
    Pada ari ahadny sblm blk ke Nilai,kami bl brg2 di Kemaman..hampir kul 1 pagi br sampai Nilai..Tp dlm perjalanan blk ade mcm2 mslh..huhuhu...slh satu mslhny aku excident...lggr kete kat hway Karak..huhuhu..n.baik aku xde ape2..Tp mmg bahaya excident 2..Syukur kat Allah msh memanjangkan lg nyawa aku..
    Ni la antara gmbr2 ktorg ms kat sn..

    ni ms benti isi minyak kat kuantan..ade gaya mcm penyamun x?hihi..

    Ni plak ms solat subuh kat n chetaring..













    ni la chalet y ktorg dok..




    luka y xberapa teruk..huhuhu..

    bergambar sblm blk..


    InsyaAllah xtau bl kami akan rancang lg tuk pg konvoi...aku hrp konvoi y akan dtg ni lagi ramai y join...

    Thursday, July 29, 2010

    kura-kura saya..

    Salam perkenalan semua..disini aku nk cte cikit pasal kura-kura aku.. kura-kura aku ni aku boleh tunggang tau..aku boleh pegi kemana saje yang aku suka dengan kura-kura aku ni..kura-kura ni aku beli hampir 4 thn lps..lama gak la..banyak jasa kura-kura ni kat aku...aku sayang kura-kura aku ni..cuba korang teka ape maksud kura-kura ni?hehehe...korang akan tau gak nti..kura-kura ni lau lapar,aku bagi air je...dia xnak makanan..aku pun pelik gak npe kura-kura aku ni xnk makanan...so...aku pun bagi je la air..kura-kura ni pernah bawak aku sampai ke Alor Setar..kadang2 2 hampir setiap bulan kura-kura ni bawak aku pegi Sungkai Perak..pernah pegi cameron..pernah gak bawak aku pegi johor..aku sayang kat kura-kura aku ni...xsanggup kehilangan dia...tp.........2 dulu..masa kura-kura aku chat n kuat lagi..tp sekarang......kura-kura aku sakit...masa pegi cherating n kemaman masa akhir bulan 7 aritu pun kura-kura aku xikut..aku naik kura-kura lain..niat memang nak bawak dia,tp takut ade masalah plak masa kat sana nti..aku pun xtau cmne dia leh sakit....aku dah bagi ubat tuk sembuhkan dia,ok la gak pas dia mkn ubat..tp tmpt len plak sakit...pening gak kepala aku nk uruskan kura-kura ni..banyak kos kene kuarkan tuk kura-kura aku ni..tp ape nak buat,sayang punya pasal,terpakse la berkorban tuk dia..lagipun selama ni dia dh banyak buat jasa kat aku..so ape salahny aku plak bt jasa tuk dia..sekarang ni kura-kura aku xleh jalan jauh2..jalan pun dekat2 je..aku harap xlama lagi dia sembuh la...amin....

    Ni la kura-kura y aku maksudkan...hehehe...kura-kura y telah banyak berjasa kat aku..