Saturday, November 13, 2010

Puncak Broga




      11.11.10(Khamis).. Sebenarnya x rancang pun nak naik Bukit Broga ni..tapi dah boring tahap cipan dan gaban(nasib baik xjadi cipan.hu3..) aku ngan member 4 orang termasuk aku plan mengejut rancang naik Broga.. Setelah semua sepakat nak naik Broga, aku pun dapat tau yang Bukit Broga ni lawa tempatnya. Aku pun terus la mendapatkan info2 tentang Bukit Broga ni kat internet dan blog2 orang yang dah naik Broga. Ape lagi..aku n member2 terus kemas2 n bawa ape2 barang yang patut ngan sesuai tuk dibawa ke broga. Dengan berbekalkan Nikon D70 dan Sony A200 rasenya dah cukup tuk amik gambar2 yang menarik kat puncak nti..

Keindahan alam..


    Memandangkan nilai ke semengih xjauh sangat,adela lebih kurang setengah jam, kami bertolak dalam kul 11 pagi. Memandangkan baru 1 kali datang,terlajak la..hu3.. Tp sebelum naik ktorang alas perut dulu,sambil tu singgah kedai kat pekan semenyih beli roti dan 100plus tuk bekalan diatas nti. Setelah sampai,ktorang terus parking kete..



nissan skyline..
aku ngah muntah kat blakg tu..


      Tanpa mmbuang masa, ktorang trus mendaki..pendakian xla sesukar mane, tapi ni la first time aku muntah padahal nk banyak gunung aku daki. aku muntah bab sebelum naik aku bantai makan nasi lauk ayam,tlur masin,sambal n kentang..abis kuar semua yang aku makan..hu3...tapi pastu terus ringan badan aku nak mendaki..










..
     Sepatutnya masa pndakian dari bawah ke puncak dalam setengah jam..tapi memandangkan dalam perjalanan mndaki tiba2 ujan plak..ktorang membuat keputusan tuk berteduh kat bawah pokok(walaupun bhya bab kmgkinan besar nk kne sambar petir mmg tggi)tp trpakse gak brteduh kat bwh pokok..dlm keadaan ujan ktorg sepakat buat pondok pakai plastik yang ktorang jumpa..



lebih kurang  hampir sejam gak la ktorang berteduh bawah pondok tu.. Dalam keadaan ujan tu lapar plak, so masak milo panas n cicah roti.. kenyang gak la..

cukup sekadar alas perut..

     Pas ujan reda je..ktorang terus henjuk naik puncak..adela dalam 10 minit dari pondok tadi..


 

   
  












Memang lawa permandangan dari puncak..xleh diungkap dngn kata2..memandangkan baru pas ujan, so kadang2 kabus menutupi permandangan sekeliling.. Tapi masih kelihatan cantik gak..
meninjau keadaan sekeliling..


br pas ujan ni..

  Agak lama ktorang kat puncak ni sambil bertemankan ujan yang jap turun jap benti.. Setelah puas amik pic.. Agak banyak la ktorang amik pic dr puncak ni.. Tapi pic yang kat cni hanya suku je dari yang diamik..
puncak ke 2 kat sblh sn..

  
   Dalam kul 6 lebih ktorang gerak turun..time nk trun 2 ramai plak y naik.. Mungkin dorg nak tengok matahari terbenam.. Tapi masa ni baru pas ujan, so keindahan dari cahaya matahari terbenam kurang nampak.. so ktorang trus cabut blk.. Dalam kul 7 ktorang dah sampai bawah..Alhamdulillah selamat naik n turun..Amin....

2 comments: